Polacy nie należą do narodów kawiarzy, a spożycie kawy w Polsce jest wciąż na bardzo niskim poziomie. Przeciętny Polak rocznie wypija napar z 2,5-3 kg kawy. W Niemczech średnia wynosi 7-9 kilogramów, a w krajach skandynawskich jest to nawet 14 kilogramów na mieszkańca. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przeciągu ostatnich 10 lat, konsumpcja kawy w Polsce wzrosła aż o 80 proc.
Co również ciekawe, im dalej na zachód Polski tym większe spożycie kawy – według danych firmy INSE Research z 2012 roku, województwa o najwyższym współczynniku konsumpcji kawy to lubuskie i kujawsko-pomorskie, a także pomorskie i dolnośląskie. Za to województwa, które zanotowały spożycie poniżej średniej krajowej to podlaskie, mazowieckie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Choć Polska nie należy do liderów Europy w konsumpcji kawy, rynek ten jest i tak całkiem spory. Z danych Euromonitor International wynika, że rynek kawy w Polsce, w skład którego wchodzą kawy ziarniste, mielone, kapsułkowe i rozpuszczalne, wart był w 2013 roku 5,27 mld zł.
W rozłożeniu na poszczególne segmenty, wartości prezentują się następująco: sprzedaż kaw świeżych (ziarniste i mielone) osiągnęła 2,62 mld zł. Segment kaw ziarnistych wyceniany był na 116,6 mln zł, a kaw mielonych na 2,51 mld zł. W tym segmencie sektor wkładów i kapsułek do ekspresów wyceniono na 55,9 mln zł. Z kolei segment kaw instant osiągnął wartość 2,65 mld zł. W skład segmentu kaw instant wchodzą kawy rozpuszczalne bezkofeinowe, których wartość sprzedaży w 2013 roku wyniosła 47,4 mln zł.
„Choć segment standardowej świeżej kawy mielonej odnotował straty w udziale sprzedaży detalicznej pod względem wolumenu wobec innych segmentów kaw w analizowanym okresie, stanowił on segment dominujący na rynku kaw w Polsce w 2013 roku, posiadając udział w wolumenie sprzedaży na poziomie 72 proc. Podczas gdy świeże ziarna i kapsułki odnotowały gwałtowny wzrost w popularności w tymże okresie, stanowiły one jedynie odpowiednio 2 proc. i 1 proc. udziału w sprzedaży w 2013 roku” – napisano w komentarzu do raportu Euromonitor International.
Wg danych firmy badawczej, pięć firm zdominowało rynek kawy w Polsce z udziałem w wolumenie sprzedaży na poziomie 74 proc. Największa z nich to Mondelez Polska SA, producent kawy Jacobs, Maxwell House oraz Carte Noire, której udział stanowi 24 proc. rynku. Tchibo Warszawa zajmuje drugie miejsce, z udziałem na poziomie 20 proc. Kolejne miejsca zajmują Nestle, producent Nescafe, później Sara Lee, właściciel kawy Prima oraz Strauss Group Polska, który jest właścicielem MK Cafe.
Największe wzrosty w segmencie kawy ziarnistej i premium
Wyniki badania Euromonitor International pokazują, że silne wzrosty na rynku kawy będą notowane w segmencie kaw ziarnistych, których wzrost w tym roku analitycy oceniają na 13,5 proc. do 132,3 mln zł oraz o 9,2 proc. do 144,5 mln zł w 2015 roku. Efekt niskiej bazy jest zauważalny w segmencie wkładów i kapsułek do ekspresów, który zanotuje najbardziej dynamiczny wzrost. Zdaniem analityków będzie to wzrost o 21,3 proc. w 2014 r. do 67,8 mln zł oraz o 15,1 proc. w 2015 r. do 78 mln zł.
Wzrosty w pozostałych segmentach kawy mają w tym i następnym roku osiągnąć niewielką dynamikę między 0,5 a 2 proc., a jedynym segmentem, który zanotuje spadek będzie rozpuszczalna kawa bezkofeinowa, w której przypadku prognozy mówią o spadku na poziomie 1,6 proc. do 46,6 mln zł w 2014 r. oraz 2,5 proc. do 45,4 mln zł w 2015 r.
Polacy coraz częściej wybierają kawy z górnej półki
Uczestnicy rynku i analitycy są zgodni, że Polacy zmieniają swoje upodobania co do kawy. Coraz częściej wybierają kawy z segmentu premium oraz kaw ziarnistych, co wynika z faktu, że coraz więcej Polaków posiada ekspresy do kawy umożliwiające mielenie kawy w domu.
„Wzrosty są widoczne. Wynoszą około 10 proc. W Polsce coraz częściej sięga się po produkty 100 proc. arabica, jednak wzrasta nie tylko konsumpcja produktów premium, lecz także kaw ziarnistych. Polacy piją ich coraz więcej. Wynika to ze świadomości konsumenckiej oraz z faktu, że konsumenci coraz częściej nabywają ekspresy ciśnieniowe, które pozwalają na przygotowanie kaw ziarnistych – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Roland Brylewski, dyrektor ds. sprzedaży palarni kawy Woseba, w rozmowie z początku kwietnia.
“Widzimy, że konsumenci zmieniają swoje upodobania i przechodzą w kierunku produktów premium. Widzimy też zmiany w strukturze sprzedaży, bo klienci przechodzą na produkty private labels i produkty niższe cenowo, co powoduje niższą wartość sprzedaży, ale też widzimy zwiększające się zainteresowanie produktami premium i super premium i lepszą wartościowo sprzedaż, także jeśli chodzi o naszą ofertę – powiedział z kolei z Pierre Detry, były prezes Nestle Polska w rozmowie z portalem portalspozywczy.pl w połowie czerwca.
Dobrym przykładem tego trendu jest również dynamiczny wzrost sprzedaży kawy Lavazza w Polsce, która należy do jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek kawy premium na świecie. Sprzedaż ziarnistej Lavazzy w marcu 2014 roku w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła o 16,6 proc., a wzrost dla wszystkich kaw Lavazzy wyniósł łącznie 10,7 proc.
Źródło – redakcja ekonomiczna PAP