Kawa na zdrowie?

Kawa jest drugim na świecie najbardziej popularnym napojem – zaraz po wodzie. Nazywana jest „intelektualnym paliwem współczesnego świata”, a mózg ludzki to ponoć „maszyna do przemieniania kawy w twierdzenia matematyczne”. Najwyraźniej człowiek potrzebuje kawy, bez względu na wszystkie związane z nią kontrowersje.

Pijemy kawę od tysiąca lat i w ciągu tego tysiąclecia rodziły się rozmaite teorie na temat jej potencjalnego wpływu na zdrowie. Dzięki wiarygodnym badaniom prowadzonym od lat 90 wiemy już, że czyni wiele dobra. Oto kilka przykładów: stymuluje trawienie, zwiększa zdolność koncentracji , poprawia pamięć krótkotrwałą, zmniejsza ryzyko marskości wątroby, chroni przed powstawaniem kamieni żółciowych, chorobami Parkinsona i Alzheimera oraz zmianami nowotworowymi, działa przeciwzapalnie, odtruwająco, antydepresyjnie oraz pośrednio wyszczuplająco, zwalcza próchnicę w jamie ustnej, w małych dawkach wycisza dzieci z nadpobudliwością i polepsza wyniki w nauce i w sporcie.

Zatem picie kawy w umiarkowanych ilościach nie tylko jest bezpieczne, ale i korzystne dla organizmu. Wiadomo, że kawa zawiera więcej antyoksydantów niż zielona herbata, kakao, owoce i czerwone wino, dzięki czemu sprzyja młodości i urodzie. Zawdzięczamy to przede wszystkim zawartości w kawie kwasów fenolowych o silnych właściwościach przeciwutleniających. Najważniejszy z nich – kwas chlorogenowy – obniża on poziom glukozy we krwi oraz działa antydepresyjnie.

Kawa zawiera ponadto cenne witaminy, głównieB2, B3, B5 i B6, a także witaminę E i kwas foliowy.
W kawie obecne są też niezbędne dla organizmu związki mineralne, głównie wapń, potas, magnez i fosfor, a także żelazo, sód, cynk, miedź, kobalt, nikiel, mangan, chrom oraz fluor i jod w śladowych ilościach. Co ciekawe: jedna filiżanka naparu z kawy może pokrywać 1-5% dziennego zapotrzebowania na magnez oraz 1-2% na potas.

A co z kofeiną? Bądźmy spokojni, jeśli spożywamy od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie. Kofeina zwiększa spostrzegawczość, zdolność zapamiętywania, koncentrację, wydajność uczenia się i refleks. Poprawia wydolność serca, przyspiesza przemianę materii, korzystnie wpływa na ukrwienie skóry (w tym na redukcję cellulitu), poprawia nastrój, łagodzi migreny i ataki astmy, reguluje trawienie oraz stymuluje procesy oddychania. Kawa zawiera również inne alkaloidy, głównie teofilinę i teobrominę, które poprawiają humor i usuwają zmęczenie.
Pijmy zatem kawę – i nie będzie to przesadą, jeśli dodam – na zdrowie!

Sara Magdalena Woźny
natur-kaffe.pl