Wyniki „Ogólnopolskiego Badania Kawowych Preferencji Polaków”, przeprowadzonych przez markę MK Cafe

Okazało się, że Polacy, biorący udział w Badaniu, są kawowymi tradycjonalistami i domatorami. Najchętniej piją kawę z mlekiem, na śniadanie, w ulubionym kubku i przy lekturze porannej prasy lub w towarzystwie laptopa.


W Ogólnopolskim Badaniu Kawowych Preferencji Polaków, przeprowadzonych przez markę MK Cafe, wzięło udział prawie 19.000 osób. Większość z nich zaczyna dzień od śniadaniowej kawy z mlekiem (47%) lub filiżanki espresso 34%).

Nie wyobrażam sobie dnia bez…

1    Filiżanki mocnego espresso  – 34%
2    Aromatycznego cappuccino –  11%
3    Latte w papierowym kubku –   8%
4    Lekkiej kawy śniadaniowej z mlekiem  – 47%

Ale wybór między tymi dwoma popularnymi rodzajami kawy, to zdecydowanie kwestia płci – 51% kobiet nie wyobraża sobie dnia bez „lekkiej kawy śniadaniowej z mlekiem” i dokładnie tyle samo mężczyzn (51%) – bez filiżanki mocnego espresso.

Kawa z…

Chociaż dla prawdziwego smakosza kawa jest wartością samą w sobie, jednak na co dzień pijemy ją z różnymi dodatkami.       W tej kwestii okazaliśmy się kawowymi tradycjonalistami. Pijemy głównie kawę z mlekiem (57%), słodzoną (22%) lub po prostu czarną (13%).
Ale nie tylko nie wyobrażamy sobie kawy bez mleka czy cukru. Równie ważne jest w jakiej sytuacji ją pijemy, co w tym czasie robimy, co czytamy, z kim się spotykamy.

Kawa dla nas dla Polaków, biorących udział w badaniu) jest czymś prywatnym i intymnym. Pijemy ją głównie w domu (aż 40% wyborów) i najchętniej z ulubionego kubka – (54%).

W drugiej kolejności z filiżanki, ale co ciekawe, grupa wybierających filiżankę wśród mężczyzn jest stosunkowo większa (41%) niż wśród kobiet (36%).

Wciąż istnieje grupa Polaków przywiązana do picia kawy w szklance – 5% badanych i robią to częściej mężczyźni (7%) niż kobiety (4%).
Badanie Kawowych Preferencji pokazują, że jeśli już wybieramy kawę poza domem lub miejscem pracy, to wolimy raczej przytulne, tradycyjne kawiarnie.

Najczęściej piję kawę

1.    W domu   – 41%
2.    W przytulnej kawiarni lub cukierni – 4%
3.    W modnej wielkomiejskiej sieciowej kawiarni  – 2%
4.    W drodze, w biegu lub samochodzie – 1%
5.    W pracy, to moja chwila odpoczynku – 21%
6.    Piję kawę zawsze i wszędzie – nie liczy się miejsce, tylko dobra kawa!   – 31%

Dla 31% badanych otoczenie nie ma znaczenia bo „nie liczy się miejsce tylko dobra kawa”, ale już sytuacja, w jakiej smakujemy kawę – tak. Dlatego kawa często  towarzyszy nam przy lekturze książki lub gazety, ewentualnie pracy na laptopie (42 % odpowiedzi). Co ciekawe częściej jest to sytuacja typowa dla mężczyzn niż dla kobiet (40 % wśród kobiet i aż ponad 50% wśród mężczyzn).

Chodźmy na kawę…

Chociaż picie kawy jest czymś bardzo indywidualnym, to 17% z nas nie wyobraża sobie tego w innych okolicznościach niż podczas spotkania z przyjaciółmi. Wydaje się, że jeszcze większe zainteresowanie budzi kawa jako pretekst do spotkania we dwoje. Większość Polaków biorących udział w badaniu jako najlepszą kawę na randkę wybrałoby „duuużą latte” (47%), tak aby „randka trwała w nieskończoność”. Zdecydowanie częściej takiego wyboru dokonują kobiety niż mężczyźni (50% do 38%).

Idealna kawa na randkę to według mnie

1.    Duuuża latte, którą można pić2.     i pić3.    , żeby randka trwała w nieskończoność4. – 47%
5.    Mocha, łącząca kawową moc ze smakiem czekolady – 15%
6.    Mocne, pobudzające, działające na zmysły espresso – 14%
7.    Kawa z kropelką likieru… no, powiedzmy – dwiema…   – 24%

Wygląda na to że espresso (14% odpowiedzi) – to kawa bardziej osobista, można ja wypić samemu i, jak sama nazwa wskazuje – szybko. Można ja wypić np. przed randką, ale nie     w trakcie. No chyba, że jest się mężczyzną – 26,5% panów wybrałoby w takiej sytuacji „mocne, pobudzające espresso” i tylko 10,6% pań.

Kawa w pracy

Ilości wypitej kawy uzależniamy od  tego, czy dzień jest spokojny, czy pełen wrażeń – tak odpowiedziało 42%.
I tak kawa w pracy to dla nas często chwila odpoczynku– tak wskazało 21% badanych, ale dodatkowo dla mężczyzn to przede wszystkim prawdziwy zastrzyk energii – tak opisało ją aż 36,6% tej grupy.

Taka sama grupa kobiet pije w pracy szybkie espresso jak kawę rozpuszczalną (po 18%). Wygląda na to, że to dla nich bardziej rytuał, bardziej właśnie chwila odpoczynku, niż sposób na dodatkowe doładowanie baterii.

Najmniejszym zainteresowaniem wśród pracujących Polaków, i to niezależnie od płci,  cieszy się kawa bezkofeinowa – wybiera ją taki sam odsetek w grupie mężczyzn i kobiet (ok. 2%).

Być jak Barista

Jesteśmy  raczej otwarci na świat kawy i chłonni dodatkowych informacji –  prawie 60% z nas chciałoby się dowiedzieć więcej na ten temat, bo uważa swoją wiedzę jeszcze za niewystarczającą.

Zawód baristy przestaje być w naszym kraju egzotyczny i często mylony np. z barmanem – prawie jednej trzeciej z badanych imponuje wiedza i umiejętności profesjonalnych baristów.

Z kolei mniej niż 10 % biorących udział w Badaniu to prawdziwi kawowi eksperci, którzy mogę dzielić się swoją wiedzą z innymi, co ciekawe za specjalistów częściej uważają się mężczyźni (15%), niż kobiety (7%).

„A gdybyś miała być kawą, to co byś powiedziała…”

Ostatnie pytanie w Badaniu zadano w dwóch wersjach, odrębnej dla kobiet i dla mężczyzn.
Pytano jaką kawą,  gdyby mogli wybierać, chcieliby zostać nasi respondenci.
Prawie 40% kobiet – chciałoby zostać wysoką i smukłą kawą latte, najlepiej na chudym mleku. Niewiele mniej – 35% – utożsamiłoby się z orzeźwiającą frappe z lodami waniliowymi. To kawa słodka, a jednocześnie  przyprawiająca o gęsią skórkę…
Najmniejsza grupę – 26% – stanowią kobiety, które chciałyby być jak espresso.  Mała czarna, gorąca i szybka – to jednak nie typ naszych respondentek. Kobiety wolą prezentować się dużo bardziej subtelnie…

Gdybym miała zostać kawą, chciałabym być

Espresso – bo nie ma nic bardziej sexy niż mała czarna – 26%
Latte na odtłuszczonym mleku – wysoką, zgrabną i smukłą – 39%
Orzeźwiającą frappe z lodami waniliowymi – jednocześnie słodką
i przyprawiającą o gęsią skórkę – 35%

Zupełnie inaczej niż mężczyźni. Przytłaczająca większość panów, czyli prawie połowa (49%), chciałaby być „takim twardzielem jak espresso” – szybkie, gorące, mocne, nie tylko w gębie…”.  Wygląda na to, że to prawdziwy „macho” wśród kaw.
Nieco mniejsza jest grupa Polaków (38 %), którzy wybrali charakter kawy mokka – czyli mocni i zdecydowani, ale kiedy trzeba pełni słodyczy.
Zdecydowanie najmniej wyborów – tylko 13% – to mężczyźni bardzo oryginalni, ostrzy i zaskakujący – czyli tacy jak kawa z odrobiną chilli.

Gdybym miał zostać kawą, chciałbym być

Espresso – prawdziwym, mocnym nie tylko w gębie twardzielem – 49%
Mokką – mocny i zdecydowany, ale  kiedy trzeba słodki  – 38%
Kawą z chilli – oryginalny, ostry i zaskakujący – 13%

Podsumowanie

Podział na kawę kobiecą – „mleczną i łagodną” i „męskie espresso” okazał się dominujący w całym naszym Badaniu. W naszych kawowych preferencjach jesteśmy raczej tradycjonalistami, a co ciekawe nawet bardziej tradycyjni okazują się mężczyźni, częściej od kobiet pijący kawę  w domu, z klasycznej filiżanki!

Kawę traktujemy bardzo osobiście i pijemy ją raczej sami ewentualnie we dwoje, głównie w domu lub w pracy, rzadziej w większym towarzystwie w kawiarni lub sieciowym cofee-shopie.

Świat kawy nas interesuje i chcielibyśmy go poznać lepiej, chociaż dopiero otwieramy się na smakowe nowinki. W większości nie jesteśmy jeszcze ekspertami, ale doceniamy wiedzę i umiejętności prawdziwych profesjonalnych baristów.