Jesteśmy coraz bardziej świadomymi kawoszami

W naszym kraju sukcesywnie rozwija się kultura picia kawy. Wzrasta związana z nim świadomość konsumentów i w związku z tym zapotrzebowanie na kawę najlepszą jakościowo.

Według danych Nielsen w ciągu ostatniego roku wartość sprzedaży kawy wzrosła o 8,9 %, co przy niewielkim wzroście ilościowym (0,6%) oznacza, że większą popularnością cieszy się kawa droższa. Wartość sprzedaży kawy mielonej i ziarnistej stanowi obecnie ponad połowę rynku (52,4%),co więcej do jej parzenia wykorzystujemy coraz lepszy sprzęt.

Rosnący segment premium, czyli kaw najwyższej jakości, świadczy o przywiązywaniu wagi do jakości spożywanych produktów. Ponieważ wciąż najchętniej spożywamy kawę w domu, nabywamy sprzęt, który pozwoli nam przygotować napój o odpowiednim aromacie i smaku.

Z danych sklepu internetowego redcoon wynika, że największą popularnością w kategoriach ekspresów do kawy cieszą się ekspresy ciśnieniowe z młynkiem. W porównaniu do ubiegłego roku można mówić o 60% wzroście ich sprzedaży. Można zatem stwierdzić, że w spożyciu kawy Polacy stawiają na jakość, co widać także na samym rynku kawy, gdzie segment premium dynamicznie się rozwija.

– „Mogłoby się wydawać, że ze względu na swoją niemałą cenę ekspresy tego typu powinny raczej trafiać do biur czy kawiarni. Obserwujemy jednak, że kupują je osoby prywatne, prawdziwi kawowi koneserzy, których jak widać jest w Polsce coraz więcej” – mówi Paulina Pilecka-Domin z redcoon.

Mniejszą, choć porównywalną popularnością cieszą się ekspresy na kapsułki i saszetki. W tej kategorii nastąpił wzrost w sprzedaży o 38%, w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Zaletą takich ekspresów jest niewątpliwie cena, choć należy pamiętać, że kapsułki i saszetki do ich eksploatacji nie należą do najtańszych. Ponadto nie dają takich możliwości przygotowania kawy, jak ekspresy ciśnieniowe.

– „Popularność tego typu ekspresów wynika z zachowania korzystnej proporcji ceny do jakości. Co prawda ich eksploatacja może być sumarycznie droższa, ale jest to dobry produkt dla początkujących smakoszy kawy”– mówi przedstawicielka redcoon.

Trzecią kategorią pod względem popularności, według danych redcoon.pl, są ekspresy ciśnieniowe, które plasują się na średniej półce cenowej. Ich sprzedaż zwiększyła się o tylko o 4% w porównaniu do ubiegłego roku, ale cieszą się stałą popularnością. Pozwalają wydobyć z kawy jej aromat, ale brak młynka powoduje, że kawę należy zmielić samodzielnie lub kupić już zmieloną. Zwykle mają także bardziej rozbudowane funkcje niż tańsze modele na saszetki i kapsułki.

Maleje natomiast zainteresowanie ekspresami przelewowymi, które są najtańsze ale jednocześnie nie pozwalają na osiągnięcie satysfakcjonującego wybredne podniebienie smaku kawy. Według danych redcoon.pl w tej kategorii nastąpił 50% spadek sprzedaży.

-„Ekspresy przelewowe są coraz mniej popularne. Wydaje się, że odchodzą do lamusa, wraz z większym zapotrzebowaniem na kawę wysokiej jakości. Ich zaletą jest łatwość obsługi, ale nie gwarantują najwyższej jakości kaw” – mówi Paulina Pilecka-Domin

Rosnąca sprzedaż kawy ziarnistej i ekpresów ciśnieniowych z młynkiem świadczy o tym, że Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami kawy. Nasz rynek w tym zakresie jest jeszcze daleki od nasycenia, ale coraz częściej dobra kawa przygotowana w domu bywa zestawiana z kieliszkiem dobrego wina czy koniaku.